Consumentennieuws

01-06-22 Surfen en klikken: betaalverplichting online

U grasduint wat op het internet, ziet iets interessant en klikt door om de totaalprijs te kennen. Ineens blijkt uw aankoop definitief en moet u betalen. Kan dat?


31-05-22 Voorbeeldbrief

Met deze voorbeeldbrief kunt u de handelaar op zijn garantieverplichtingen wijzen. U hebt immers recht op een kosteloze herstelling of vervanging en dit binnen een redelijke termijn.


31-05-22 Vraag van de maand

De fiets die ik op 15 mei besteld heb, wordt begin juni geleverd. Op 1 juni gaan nieuwe garantieregels in. Gelden de oude of de nieuwe garantieregels voor mijn aankoop?


10-05-22 Stakingen Ryanair: hoe vergoeding vragen?

Hebt u recht op een vergoeding van Ryanair naar aanleiding van de staking van het cabinepersoneel eind april? Velen ondervinden problemen met het compensatieformulier dat Ryanair ter beschikking stelt. Onder 'schadevergoedingen' vindt u een link waarmee u meer succes zou moeten hebben.


21-04-22 Stakingen Ryanair: uw rechten

Het cabinepersoneel van Ryanair kondigt een staking aan van 22 tot 24 april. Hebt u een vlucht gepland met Ryanair op die data? Onzeker is of u zult vliegen. Zeker is dat u rechten hebt! Lees hier welke.


15-03-22 Wereld Consumentenrechtendag 2022

Ter gelegenheid van Wereld Consumentenrechtendag zet het ECC-Net enkele voorbeelden van duurzame ‘best practices’ van over het hele continent in de kijker. Of hoe gluren bij de buren ons op goede ideeën kan brengen.


24-02-22 Vraag van de maand

Ik heb een vliegticket geboekt via een boekingssite. Mijn vlucht is geannuleerd. Vraag ik terugbetaling aan de boekingssite of de vliegmaatschappij? Lees het antwoord.


24-02-22 www.eccnet.eu: de nieuwe webstek van ECC-Net

Het Netwerk van Europese Consumentencentra lanceerde onlangs zijn website: www.eccnet.eu. Zo krijgt ook het netwerk een visitekaartje in de vorm van een website.


24-02-22 De EU bij u in de buurt

Een vraag over bv. wonen, werken, studeren in de EU? Met de interactieve kaart ‘De EU bij mij in de buurt’ vindt u alle EU-organisaties in uw regio en komt u te weten welke diensten ze verlenen.


24-02-22 Opgelost!

Hoewel ze haar vlucht via een platform boekt, vergoedt de luchtvaartmaatschappij mevrouw A. omdat ze niet geïnformeerd werd over het vervroegde tijdstip van vertrek.